Severi Pyysalos workshop i jazzimprovisation

Severi Pyysalos workshop i jazzimprovisation

När

16/07/2017    
12:00 - 15:00

Var

Hangö församlingshem (Parkgatan 7)
Parkgatan 7, Hangö, 10900

Event Type

Laddar Karta...


Workshopen tar ca. 1,5 timme. Öppet för publiken att följa med undervisningen! Om du vill delta som aktivelev, kontakta gärna vår lägerproducent: heidi.kuusava@hankofestival.fi 

Severi Pyysalo berättar följande om sin kommande workshop och improvisation:

“För mig betyder improvisation förmåga att vara på tre ställen samtidigt; man ska ha reda på vad som redan har skett, vad man håller på med just nu och samtidigt gissa vad som MÖJLIGTVIS kommer att hända om en stund. Att reagera på omgivningen är viktigt.

Det här gäller alltså om man spelar i grupp. Ju flere musiker, desto mer utmanande blir det. I soloimprovisation ligger utmaningen främst i att försöka skapa något intressant på enbart ett instrument. Men den ovannämnda “treenigheten” gäller oavsett. Den dominerande uppfattningen om improvisation lär vara att man spelar vilka som helst toner i vilket tempo som helst, var som helst och helt slumpmässigt. Naturligtvis kan man göra det också, men om det i längden är intressant är en annan fråga. Sådan improvisation är lite som en krogdiskussion: alla talar i munnen på varandra på olika språk och ingen lyssnar på varandra.

God improvisation påminner en bra diskussion, en dialog, i bästa fall bland flera musiker. Man kan vara enig med en annan (spela i samma tonart), uttrycka en alternativ åsikt (röra sig utanför tonarten, accentuera osv.) eller till och med ropa (för att få mera volym). Alla i gruppen behöver inte följa med, då blir det apande som är tråkigt. “Diskussionen” kan ha flera ledare även om en fungerar som chef. Bollen får och bör kastas till andra för att kommunicera saker som “Vad tycker du om det här? Kommentera, men berätta mig inte det jag precis sa till dig”.

Ju bättre och bredare kunnande man har i traditioner av denna diskussionsform, desto bättre. Man lär sig genom att lyssna och göra efter, precis som annars också i livet. Absolut gehör är inte nödvändigt, men förmågan att hantera relationer mellan ackord, melodier och harmonier är en stor fördel. Precis som i kommunikation på andra plan.

Alltså, summa summarum: improvisation är en konst som kräver (den dominerande uppfattningen åsido) hårt övande och förmåga att anpassa sig blixtsnabbt till det nya. Men det viktigaste är ändå att få sina medspelare att låta så bra som möjligt!”